Varje bild har sin historia..

Tänker nu dela med mig några minnen från när man var liten och Oj vad jag saknar den tiden, Mest när man var i Chile.. Jag längtar hem, till mitt rikitga hem i Sydamerika,Chile i den lilla torra staden som nästan inte ens Excisterar längre.. Tocopilla. Men för mig så kommer Tocopilla alltid finnas i mitt hjärta.. Och en dag ska jag dit igen, Stå på de höga bergen och titta ut mot stilla havet och skrika : JAG ÄLSKAR CHILE OCH ÄR EN STOLT CHILENARE! har aldrig varit så seriös på hur jag skriver, men just nu ... det här kommer direkt inne ifrån. Ville bara säga , Jag saknar chile!

Finns så många minnen ! men kan berätta lite av de Just jag kommer ihåg t.e.x ...
Jag minns den gången då jag firade min riktiga första jul , jag var drygt 6 år och var jätte glad. Jag minns att jag tyckte att det var jätte konstigt att fira jul där först när det inte fanns snö. ( det snöar aldrig i Tocopilla ) Och jag trodde fortfarande på tomten! eller ja , lite kanske.. Och trodde att han skulle komma med jul klappar o hela det där som en helt vanlig '' svensson jul '' men nej, min moster Mili sa att det Istället kommer en tomte i en stor stor släde ( lastbil ) Och delade ut Massor med godis till alla barn i gatan. Och jag bara va?! sen jag kuta ut och ja , där var han. i släden kastade han ut godis och sa '' Feliz Navidad'' sedan gick han vidare till nästa kvarter och spred glädje till hela stan. Sen så gick vi in igen och öppnade jullklappar, vi var hos señorita Iris då med hela släkten. Jag mindes hur ivrig jag var för att öppna alla julklappar, jag mindes också att jag aldrig hade sett en större jul gran, den var verkligen enorm! taket var ganska högt upp med..







Här var det Chilensk sallad och kött som gällde ;)


Yeliza
Kusin, jag minns dig inte så mycket, Men jag vet att du är världens snällaste och finaste kusin. Minns en gång när du fyllde år och jag blev så sur för att jag inte hade något att ge dig, men så gav mig mamma ett halsband och ett par örhängen. Jag gick till dig direkt och du blev jätte glad. Du kramade mig hur länge som helst att jag nästan kvävdes! haha , men det var en skön känsla. Du var så ung där, men nu har du allt blivit stor och har två underbara döttrar: Tonka och Zlankita. Aja , ville bara säga att du är bäst och att jag älskar dig även om du inte hör det så vet du det!



Yasna
Moster! kommer ihåg att du alltid hade ett leende på läpparna, du var alltid så glad ,men att du också var en grym festare ;) Sist jag såg dig var när jag var 9 år, fast den här gången hade du inget leende på läpparna, utan du grät. Du skulle precis flytta till Antofagasta ( det är ungefär från norrköping till linköping ) Du var så ledsen för att jag och mamma skulle åka hem till sverige. och att du inte skulle få se oss på ett långt tag. Jag minns att jag kramade om dig hårt och började med gråta. jag klarade inte av att se dig och gråta men jag kramade om dig hårt och viskade '' Te amo ''  där fick jag se ett smile , en gladare moster.. det var då du var som finast! Moster , Jag älskar dig jätte mycket och kommer alltid att göra det!



Militza, Yerko , Mamma!
syskon hela högen , eller halv syskon. Vet ni ? jag hatar när det är halv ! typ halv mamma, halv syrra eller Whatever.. Alltingen är man En hel eller inte.Thats it! Dom betyder lika mycket för mig ändå, speciellt Militza (mili) som är min moster och Gudmamma. Du har alltid funnits vid min sida. Du har alltid sagt att jag ska kämpa för det jag vill nå till och det är det jag gillar med dig moster.  Jag känner mig trygg med dig. Även ifall du har en egen pub och kan bli lite full då och då ;) men det förendrar ingenting! Jag minns när du frågade om jag ville följa med ut med bilen bara hon och jag, och såklart .. vi åkte säkert runt över hela tocopilla och snackade i timmar om precis allting! jag minns med den där låten som jag blev helt kär i. Du sa att det var din favorit låt. Men du nämde aldrig vad låten hette, Och en idag så finns låten inom mig och jag vet ännu inte vad den heter :( men men, jag minns med dagen innan vi skulle åka tillbaka till sverige , jag stor tjöt verkligen och jag ville verkligen inte hem.. du fick med några tårar men du lät mig gråta emot din axel och jag kommer ihåg att du sa: Men du ? vi ses ju snart igen, alldeles för snart att du inte ens kommer märka hur snabbt det har gått! och när du kommer då så ska vi ha jätte kul! jag kommer sakna dig min prinsessa, sakna dig jätte mycket! sen torkade du mina tårar och så gav du mig en hejdå puss. jag försökte få fram leendet igen och så kramade jag dig igen , ville nästan inte släppa taget men jag var tvungen .. Det har gått typ 4 år och jag saknar dig jätte mycket..



Mormor
Du är Oerhört saknad! du dog i cancer med ett tumör i magen. Jag kan fortfarande inte fatta , jag var med dig hela vägen , jag var vid din sängkant och du var nästan döendes. Jag önskade bara att jag fick mer tid att lära känna dig bättre. allting hände så snabbt. Jag minns min första dag i Tocopilla när jag var 9 år. Du var så glad att jag och mamma hade kommit till dig, och det var det ända skälet till den här resan, min sista chans att säga hejdå. Du var så glad , du kom fram till mig och kramade om mig och sa : Vad stor du har blivit, jag kommer ihåg när du var så hääär liten ( visar med fingrarna ) och jag var så glad över att jag fick se henne vid liv och att hon mådde så bra! Men , det var nästan den enda gången. Jag mindes varje morgon då du gjorde varm chocklad till mig , när du delade upp vatten melonen sedan ville du att jag skulle ligga vid ditt knä och du ville mata mig. Vi hade så kul, jag berättade en hel del för dig. Du var den enda personen jag ville va med just då för att man visste aldrig när du bara kunde gå.. du mådde helt ok tills vi åkte till Antofagasta, och där skulle du in på behandling. Sedan den behandligen så mådde du allt sämre för var dag som gick... du ville inte äta, du ville inte gå , du ville inte röra dig, allt du gjorde va att sova.. du var redan död mormor.. det fanns vissa dagar då du mådde på topp igen och vissa där du bara var helt döendes. Sist jag såg dig det var i flygplatsen , när jag och mamma skulle ta flyget hem till sverige. Man såg på dig och man kunde tro att allting var bra, men det var det inte. Jag åkte upp för rulltrappan och det ända jag ville se var dig,diitt leende . du stog brevid Tio Cococho , tia Nena och min lilla kusin Katiza. Jag rörde med munnen '' te amo abuela'' sen så vinkade jag hejdå, hon log och vinkade tillbaks, det var det ända jag behövde.. vill ni veta hur det gick sen? jo.. Åren gick och hon hade aldrig mått sämre. jag var i sverige , men mamma ville ta en sista farväl , så hon åkte till chile och tillbringade hennes sista dagar med sin mamma. Hon dog i hennes famn ... Idag så är du Oerhört saknad Mormor, Du kommer alltid att finnas i mitt hjärta !



Camila
Min allra första bästa vän, min Syster, min rumskompis.. Vi har så många minnen tillsammans! I 3 månader fick jag tillbringa min sommar med dig , Du är Underbar. Vi gjorde exakt ALLTING tillsammans, finns inga ord för dig. Jag minns när vi träffades , hemma hos dig , du bodde typ på en bonde. Jag var helt okänd för dig. Men sen vi lärde känna varandra. Jag minns att du hade det lite svårt med familjen och att mina föreldrar frågade dig om du ville följa med oss och resa typ halva chile hem till tocopilla. Och ja det ville du , Denna semester skulle bli bäst, men ännu bättre att du följde med ! Tack , jag glömmer aldrig dig, även om vi har tappat kontakten helt och hållet, men du vet vem jag är, Och det är et viktigaste! hoppas vi kan ses snart igen...





Hahaha, vi lekte att vi var siamesiska fladdermöss och vi gick in i allt och alla :p








HAHAH! älskar bilden!






Älska havet


Och därför kallades jag för '' kille'' när jag var yngre (y)


HHAHA, var verkligen tvungen! Nintendo nörden nummer 1 ALWAYS ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0